Ads 468x60px

.

21 maja 2015

Dlaczego nie lubimy pieniędzy?

Pieniądze szczęścia nie dają, ale to dzięki nim nasze życie staje się łatwiejsze. Dlaczego więc tak nie lubimy swoich pieniędzy? Mimo, że tytuł dzisiejszego artykułu jest nieco przewrotny, to w gruncie rzeczy doskonale oddaje on naturę drzemiącą w znacznej części naszego społeczeństwa. Już tłumaczę o co mi chodzi.

Na początku marzenia…

Któż z nas nie marzy o posiadaniu wielkiego majątku. Majątku pozwalającego zrezygnować z obowiązku codziennego chodzenia do pracy oraz umożliwiającego wieść spokojne życie w otoczeniu swoich najbliższych. Mówiąc więcej - jesteśmy na tyle „leniwi”, że najlepszym dla nas wydarzeniem byłoby gdybyśmy owe bogactwo dostali bez żadnego wysiłku - ot, taki sen o wygranej w lotto.

Niestety takie rzeczy zdarzają się tylko w filmach a nie w realnym życiu - no chyba, że ktoś bogato się wżeni lub wyjdzie za mąż za milionera. Jednak w prawdziwym świecie trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że budowa majątku to wymagające i żmudne zadanie, które wymaga olbrzymiego samozaparcia i dużej systematyczności.

Chcieć to mieć…

Ta stara prawda życiowa, bardzo często powtarzana przez moją babcię, wydaje się doskonale opisywać jak należy postępować w życiu. W wielkim skrócie te trzy słowa można wytłumaczyć tym, że jeśli aktywnie dążymy do jakiegoś celu , to wcześniej czy później go osiągniemy. Inaczej można to opisać następującą zależnością:

chęć = > działanie = > rezultat

przykłady:

chcę być magistrem = > studiuję => mam tytuł

chcę zmienić pracę = > szukam ogłoszeń => zmieniam pracodawcę

chcę być wysportowany = > ćwiczę = > mam dobrą kondycję

chcę mieć pieniądze = > oszczędzam = > mam dużo kasy


Banalnie proste, prawda? To dlaczego tak wielu z nas nie stosuje się do tej zasady? Tego nie wiem, ale mogę się domyślać, że z lenistwa lub braku motywacji. Wróćmy jednak do tematu zawartego w tytule.

Dlaczego nie lubimy pieniędzy?

Do zadania powyższego pytania skłoniło mnie takie oto przemyślenie: skoro wszystkim nam zależy na posiadaniu pieniędzy, to dlaczego aktywnie nie budujemy własnych majątków? Mam tu na myśli tworzenie własnej zamożności poprzez zwykłe odkładanie pieniędzy. Nie każę nikomu spekulować na giełdzie, unikać podatków czy prowadzić własnej działalności gospodarczej. Chodzi mi tylko o regularne gromadzenie oszczędności.

Z badań opublikowanych przez Związek Banków Polskich w listopadzie 2014r. wynika, że prawie połowa Polaków nie posiada żadnej rezerwy finansowej. Dlaczego? Czy naprawdę nie lubimy posiadać pieniędzy? Patrząc na wyniki wspomnianego badania to chyba tak, zwłaszcza że:

Po pierwsze, zamiast oszczędzać pieniądze wydajemy je na dobra materialne. Ważniejsze dla nas jest posiadanie nowego telewizora, samochodu czy smartfona, którym będziemy mogli pochwalić się przed znajomymi.

Po drugie, olewamy drobnicę - nie doceniamy małych kwot, czyli wydaje nam się, że aby zacząć oszczędzać musimy posiadać duży kapitał - a to właśnie od drobnych sum należy zacząć budować swoją rezerwę finansową (pisałem już o tym TUTAJ).

Po trzecie, z chytrości, czyli za niskie oprocentowanie - znam osoby, które na sam pomysł ulokowania 10 tys. zł na kwartalnej lokacie oprocentowanej na 3 proc. odpowiadają - przecież to da mi tylko 61 złotych i to dopiero za 3 miesiące.

Po czwarte, wina leży w mentalności - mam tu na myśli tłumaczenie samego siebie, że skoro tak ciężko pracowałem na te pieniądze, to należy mi się jakaś nagroda, więc trochę wydam.

I wreszcie po piąte, z lenistwa - posiadając dużo pieniędzy należy nimi odpowiednio zarządzać tzn. szukać atrakcyjnych depozytów, uczyć się nowych instrumentów finansowych, a co najważniejsze reagować na wszelkie zmiany rynkowe - kto by miał na to czas, a o chęci nawet nie wspomnę.

Dzisiejszy wpis jest może trochę przekorny, ale napisałem go celowo. Chciałem Wam uzmysłowić, jak ważną rzeczą w naszym życiu jest posiadanie oszczędności i wskazać główne przyczyny dlaczego takowych nie posiadamy. A przecież to dzięki oszczędnościom nie musimy w pośpiechu zaciągać drogich kredytów lub prosić o wsparcie naszych najbliższych, gdy przydarzy nam się nieprzewidziany wydatek.

Dlaczego, więc tak nie lubimy mieć pieniędzy? Ja nie wiem, ale może Wy znacie odpowiedź :)

Pozdrawiam serdecznie, Jacek

6 komentarzy:

  1. Ludzie lubią pieniądze, żeby móc je od razu wydać. Poza tym większość mentalnie nastawiona jest na to, że bogaci są złymi ludźmi i oni tacy nie chcą się stać - głupie, ale prawdziwe... Trzeba zmienić swoją mentalność.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Konsumpcjonizm jest najważniejszy... Poza tym ludzie nie widzą różnicy pomiędzy byciem bogatym, a życiem na bogato, ech taka to pogmatwana sprawa ;)

      Usuń
  2. Powiedzenie "pieniądze szczęścia nie dają" powtarzane jest jak mantra, chociaż nikt tak naprawdę w to nie wierzy. Ja lubię swoje pieniądze. Lubię je mieć, inwestować, żeby mieć więcej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W głębi duszy każdy lubi swoje pieniądze - sęk w tym, że nie wie jak je szanować.

      Usuń
  3. Niestety, ciężko i jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Ale wydaje mi się, że takie nastawienie mija, dzięki różnym publikajcą...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W moim odczuciu raczej nie mija. Świadczą o tym rożne raporty dotyczące oszczędzania. Choćby raport ZBP z listopada 2014 r., z którego wynika że prawie połowa Polaków nie ma żadnych oszczędności. Dlatego trzeba o tym głośno mówić :) Pozdrawiam

      Usuń

 

Zastrzeżenie

Informacje przedstawione na tej stronie internetowej są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Wszystkie decyzje inwestycyjne czytelnik podejmuje na własną odpowiedzialność.
 
Blogger Templates